تحلیل رفتار کاربر با استفاده از ویدئوهای مای‌جَر (قسمت یک)

فهرست مطالب

تحلیل رفتار کاربر با استفاده از ویدئوهای مای‌جَر (قسمت یک)

فهرست مطالب

تحلیل رفتار کاربر با استفاده از مای‌جَر


ویدئوهای مای‌جَر به شما لحظه به لحظه‌ی تجربه‌ی هر کاربر در تعامل با وبسایت شما را نشان می‌دهند
. تصور کنید همزمان با ورود هر کاربر به وبسایتتان با او در یک اتاق حضور داشته باشید و بتوانید تمام فعل و انفعالات او مثل(کلیک ها، اسکرول، تب و حرکت در میان صفحات مختلف) را مشاهده و لمس نمایید. شما می‌توانید با تماشای رکوردها، کاربرانتان را بهتر درک کرده و همچنین نقاط قوت و ضعف وبسایتتان را سریعتر شناسایی کنید.

البته با در پیش گرفتن راه‌کارهای درست، می‌توانید به چشم‌اندازهای دقیق‌تری دست یابید.

در این مقاله چند راه‌کار پیشنهادی به منظور تحلیل هرچه موثر و کاربردی‌تر ویدئوهای مای‌جَر را ارائه می‌دهیم.

1. برای تماشای ویدئوها آماده شوید.

قبل از اینکه شروع به تماشای ویدئوها کنید، بهتر است محیطی مناسب را در نظر بگیرید، قطعاً دوری از وقفه و حواس پرتی در حین مشاهده و تحلیل ویدئوها، کار را سریعتر و مؤثرتر پیش می‌برد. می‌توانید بازه‌ی زمانی مشخصی را در تقویم کاریتان به زمان تماشای ویدئوها اختصاص دهید تا بتوانید با مشاهده‌ی پیوسته‌ی کاربران به روش بهتری برای تحلیل دست یابید.

بسیار محتمل است که در حین تماشای ویدئوها نیاز پیدا کنید که از نکاتی یادداشت‌ برداری کنید، داشبورد پلیر مای‌جَر برای شما امکان کامنت‌گذاری بر روی هر ثانیه از ویدئو را فراهم آورده است. البته شما می‌توانید روش های دیگری را برای یادداشت برداری از نکات هر ویدئو انتخاب کنید.

2. هدفتان را از تماشای ویدئوها مشخص کنید.

فرقی ندارد که ده‌ها یا میلیون‌ها ویدئو برای تماشا داشته باشید، اگر قبل از شروع، نیازتان از تماشا را به‌خوبی شناسایی کنید سریعتر به نتیجه می‌رسید. در زیر چند مثال از اهداف رایج کاربران برای تماشای رکوردها، اشاره می‌کنیم.

2-1. در ویدئوها به‌دنبال نقاطی باشید که کاربران در آن سرگردان شده یا گیر می‌افتند.

اگر صاحب یک وبسایت فروشگاهی هستید بهتر است در ابتدا تمرکز خود را روی صفحه‌ی پرداخت قرار دهید. در آنجا مشاهده می‌کنید کاربران چطور در فرآیند پرداخت موفق می‌شوند و یا شکست می‌خورند و دلایل خروج آن‌ها را شناسایی خواهید کرد.

در وبسایت‌ها یا صفحاتی که اصلی ترین عملیاتشان دریافت اطلاعات تماس کاربر است، می‌توانید تمرکزتان را روی کاربرانی قرار دهید که فرم را پر نکرده اند و سفر آن‌ها را از ابتدا تا جاییکه به فرم برسد تماشا کنید.

و یا اگر صاحب وبسایت یک تولیدمحتوا هستید میتوانید تمرکزتان را روی قسمتی بگذارید که کاربر از مطالعه و یا مشاهده ی محتوا دست می‌کشد.

2-2.مانیتورینگ سیستم های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) .

شما می‌توانید اسکریپت مای‌جَر را روی سیستم های مدیریت ارتباط با مشتری داخلی کسب و کارتان نصب کرده و با مشاهده‌ی ویدئوها عملکرد کارمندانتان را مشاهده و بررسی کنید.

با استفاده از امکان شناسه انتخابی کاربر که در داشبورد مای‌جَر قرار داده شده این مهم براحتی میسر است. شما می‌توانید برای هر کاربر یک شناسه اختصاصی در نظر گرفته تا براحتی ویدئوهای مربوط به هر اپراتور را با تاریخ دقیق جداگانه مشاهده نمایید.

فیلترهای امنیتی مای‌جَر به منظور حفظ امنیت اطلاعات کاربرانتان در این قسمت به کمک شما می‌آید.

2-3.حفره ها(باگ ها) و فرصت‌های بهینه‌سازی را پیدا کنید.

مشاهده ی حرکت کاربران در صفحات و تجربه ی نقاط شکست (برای مثال،یک ارور) به شما کمک می‌کند تا برنامه‌ریزی شفافی برای حل مشکلات، حذف موانع و درنهایت تبدیل تجربه‌ی کلی کاربر به تجربه ای لذت‌بخش تر و مؤثر را طراحی کنید.

2-4.ارزیابی کمپین‌های تبلیغاتی

بستر و نحوه‌ی معرفی کسب و کارتان در محیط‌های تبلیغاتی مختلف بر رفتار کاربران جذب شده توسط آن محیط، تأثیر می‌گذارد. شما می‌توانید با بررسی رفتار کاربرانی که از یک لینک (url)، وارد وبسایت شما شده‌اند، بازخورد دقیق‌تری از کمپین‌ را مشاهده نمایید و یا حتی در یک نگاه ربات ها را از کاربران واقعی تمایز دهید.

2-5.تشخیص الگوهای امنیتی

بخشی از حملات تحت وبی که در سمت کلاینت رخ دهند (مانند: xss، Html Injection، و یا clickjacking) در صورتیکه مراحل آزمون توسط خود هکر انجام شود و نه ربات، در ویدئوها قابل شناسایی و پیگیری می‌باشند.

2-6.تشخیص بازدید ربات گوگل (googlebot)

مای‌جَر به شما زمان و تعداد بازدید ربات گوگل پس از آخرین تغییرات وبسایتتان را در لیست ویدئوها نشان می‌دهد.

3.با کمک هدف شناسایی شده دایره‌ی جستجو را کوچک کنید.

هروقت بدانید که دقیقاً قصدتان از تماشای ویدئوها چیست، آنگاه می‌توانید دایره‌ی جستجو را هرچه کوچک‌تر کنید. ممکن است تعداد رکوردها بسیار بالا باشد و محدود کردن دایره‌ی جستجو دستیابی به نتیجه را سرعت می‌بخشد.

برای انجام این مهم می‌توانید از فیلترهای درنظر گرفته شده در صفحه ی لیست ویدئوها استفاده نمایید.

فیلترهای جستجو در مای‌جَر به دو دسته تقسیم می‌شوند:

3-1.فیلترهای ثابت

3-1-1.شناسه کاربر مای‌جَر

مای‌جَر به هر کاربر وبسایت شما یک شناسه‌ی خودکار اختصاص می‌دهد تا بتوانید رفتار کاربران بازگشتی را در بازه های زمانی مختلف بررسی کنید.

استفاده از این ویژگی برای ارزیابی کمپین‌های تبلیغاتی هدفگیری مجدد (Retargeting)، بسیار کاربردی است.

3-1-2.صفحات ورود یا خروج کاربر

اگر از ابزارهای دیگری مانند گوگل آنالیتیکس استفاده می‌کنید، احتمالاً صفحاتی که کاربران در آنجا بیشتر تمایل به ترک سایت را دارند، یافته اید. می‌توانید از فیلتر صفحه‌ی خروج استفاده کرده، آدرس موردنظر را وارد کنید تا بتوانید سفر مشتریان خارج شده از آن صفحه را از ابتدا مشاهده نمایید.

3-1-3.ارجاع دهنده (Referrer)

فراموش نکنید که منبع ارجاع‌دهنده، اولین پس‌زمینه در رابطه با وبسایت شما را در ذهن کاربر شکل می‌دهد، بنابراین رفتار آنها در تعامل با وبسایت شما متفاوت است. یک معرفی نادرست می‌تواند منجر به خروج کاربر در مواجهه با اولین نقطه‌ضعف سیستم شود.

استفاده از فیلتر ارجاع‌دهنده، می‌توانید رفتار کاربران ورودی از یک لینک مشخص را بررسی کنید.

3-1-4.دستگاه‌ها (mobile ,tablet ,laptop) و مرورگر (Firefox ,Safari ,chrome ,… )

از عمده مشکلات صاحبین وبسایت ها واکنشگرایی (Responsive) و یا سازگاری وبسایتشان در مرورگرها و دستگاه های مختلف است.

شما می‌توانید با استفاده از فیلترهای دستگاه و یا مرورگر، نحوه‌ی تعامل وبسایتتان با کاربر را در دستگاه ها و مرورگرهای مختلف به خوبی مشاهده و ایرادات را برطرف نمایید.

3-1-5.تاریخ

اگر سیستم‌‌های داخلی گزارش‌گیری فروش کسب و کار شما، اشاره به مشکل و یا موفقیتی در یک بازه‌ی زمانی مشخص دارند، می‌توانید از فیلتر تاریخ استفاده کرده و ویدئوهای مربوط به آن بازه‌ی زمانی را بررسی کنید.

3-1-6.زمان

مدت زمان حضور کاربر در وبسایت شما رخداد مهمی است. برای مثال می‌توانید دایره‌ی جستجو را به کاربرانی که وبسایت شما را در کمتر از یک تا دو دقیقه ترک کرده‌اند، محدود نمایید تا دلیل خروج زودهنگام آن‌ها را یافته و بهبود ببخشید.

3-1-7.شهر، کشور و آی‌پی

هرکدام از این فیلترها در بررسی هدف خاصی به کمک شما می‌آیند.

3-2.فیلترهای متغیر

3-2-1.شناسه کاربر انتخابی

به منظور دریافت یک خروجی دقیق از ویدئوها برای صاحبین کسب و کارهای اینترنتی، شما می‌توانید توسط API مای‌جَر یک شناسه‌ی دلخواه برای هرکاربر ثبت نامیتان درنظر گرفته و ار آن در جستجو میان ویدئوها به‌عنوان فیلتر استفاده نمایید.

3-2-2.تگ ویدئوها

شما می‌توانید در هنگام تماشای هر ویدئو برای آن یک یا چند برچسب انتخابی تعریف کرده و در آینده از آن برای جستجو استفاده نمایید. متون آماده ای در داشبورد صفحه‌ی پلیر مای‌جَر برای استفاده به‌عنوان تگ، تعبیه شده است. البته شما می‌توانید متن موردنظر خودتان را نیز به‌جای متون آماده استفاده کنید.

4.قبل از تماشای هر ویدئو نقاطی که قرار است در ویدئوها ببینید را شناسایی نمایید.

حالا که اهدافتان را تعریف کردید و تعداد ویدئوهای مشخص شده برای تماشا را کاهش دادید، می‌توانید تماشای ویدئوها را شروع کنید.

اگر در حین تماشای هر رکورد هدف مشخصی را بدنبال داشته باشید، معمولاَ بعد از تماشای ده تا پانزده ویدئو، براحتی می‌توانید الگوها را در آن‌ها مشاهده کنید. می‌توانید تشخیص دهید که کدام الگوهای رفتاری کاربر اشاره به تردید یا سردرگمی او در یک نقطه از وبسایت شما دارد.

برای مثال گاهی کلیک‌های پی در پی روی یک المان توسط کاربر، اشاره به کلافگی او در یک نقطه‌ی خاص دارد. ممکن است این اتفاق منجر به خروج کاربر از وبسایت شما شود. با تشخیص این اتفاق در ویدئو، ناحیه موردنظر را بررسی کنید، شاید دکمه‌ای در آنجا درست کار نمی‌کند و یا اروری وجود دارد.

البته کنسول باکس داشبورد پلیر مای‌جَر، ارورهای نهان سیستم در سفر کاربر را به شما ارائه می‌دهد.

یا اگر محتوای متنی خاصی در قسمتی از وبسایتتان قرار داده‌اید و تمایل دارید ببینید کاربران علاقه‌مند به خواندن کدام پاراگراف ها شده اند.

در ویدئوها تمام این رفتارها با الگوهای شبیه به هم قابل مشاهده می‌باشند. فقط کافیست برنامه‌ی دقیق و هدفمندی برای دریافت کاربردی‌ترین نکات از ویدئوها، در پیش بگیرید.

4-1.به نحوه‌ی تعامل افراد با وبسایت یا برنامه شما نگاه کنید.

اگر هدفتان از تماشا، این است که ببینید کاربران چطور سایت یا برنامه‌ی شما را تجربه می‌کنند،به نکات زیر توجه کنید:

  • بررسی کنید کاربران از کدام عناصر(اِلِمان‌ها) برای پیمایش میان صفحات استفاده میکنند.

اگر کاربران در آنجاییکه مدنظر شماست (کلیک/تب) انجام نمی‌دهند و یا دیر به آن نقطه می‌رسند، ممکن است عناصر صفحه شفاف و قابل فهم نباشند و یا طوری چیده شده‌اند که منجر به حواس پرتی می‌شوند.

  • نحوه‌ی تعامل بازدیدکنندگان با دکمه‌ها یا عناصر قابل کلیک را مشاهده نمایید.

اگر رفتار غیرعادی ای از کاربران در مقابل عناصر مشاهده می‌کنید.مثلا کلیک یا ضربه زدن مکرر بر روی یک عنصر، ممکن است لازم باشد آن عنصر را بررسی کرده تا متوجه خرابی یا ایرادات آن شوید.

  • توجه داشته باشید انجام یک عمل خاص چقدر زمان می‌برد.

اگر می‌بینید که افراد زیادی در صفحه‌ای پیمایش می‌کنند و قبل از انجام یک عمل، ماوس خود را به طور نامنظم حرکت می‌دهند، ممکن است لازم باشد بررسی کنید که آیا آن‌ها تمام اطلاعات مورد نیاز خود را دارند یا خیر.

4-2.به‌دنبال مشکلات و حفره‌ها باشید.

اگر هدفتان از تماشا، شناسایی مشکلات و ایرادات برنامه یا وبسایتتان است، به نکات زیر توجه کنید:

  • ایراداتی که باعث عدم سازگاری وبسایت/برنامه شما در مرورگرهای مختلف می شوند را دنبال نمایید.

  • اشکالات عملکردی که باعث می‌شوند وب‌سایت/برنامه کاری را که باید انجام ندهند (مثال: ورود به سیستم کار نمی‌کند، عملکرد جستجو نتایج را بر نمی‌گرداند).

  • اشکالات چیدمان و طراحی که باعث می شود عناصر صفحه به درستی رندر نشوند.

5. بر روی ویدئوها تگ‌ و کامنت بگذارید.

برای ویدئوهای مورد توجهتان در طول جلسه‌ی تماشا، تگ و کامنت‌هایی ایجاد کنید تا در بررسی های آتی براحتی پیدایشان کنید.

6. اولویت‌هایتان را بیابید.

در پایان جلسه تماشا ، باید فهرست روشنی از مواردی برای اصلاح، بهبود، بررسی و یا تغییر داشته باشید که به لیست کارهایتان برای بهینه سازی سایت اضافه کنید. آخرین کاری که باید انجام دهید این است که تصمیم بگیرید که کدام یک را قرار است اول انجام دهید.

یکی از راه‌های آسان‌تر کردن این تصمیم، در نظر گرفتن عواملی مانند:

  • چقدر تحقیق لازم است.

  • چقدر زمان، پول، تلاش برای اجرای یک اصلاح یا استقرار یک تغییر هزینه خواهد داشت (از جمله زمان صرف شده برای برنامه ریزی و دریافت تاییدیه برای خود اصلاح، نه فقط اجرای آن).

  • این اصلاح چقدر باعث بهبود تجربه وب سایت/برنامه شما می شود.

  • چند نفر نیروی انسانی برای این اصلاح درگیر می‌شوند.

اگر لیست خود را بر اساس این پارامترها اولویت بندی کنید، می توانید سریع ترین و ساده ترین اصلاحات با بیشترین تاثیر را انتخاب کنید. معمولاً ایرادات مربوط به اشکالات، عناصر خراب، یا موانع آشکاری که سفر کاربر به سایت یا برنامه شما را غیرممکن یا بسیار دشوار می کند، در اولویت قرار دارند.

دیدگاه شما چیست؟

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها