مای‌جَر چیست، چه کاری می تواند برای شما انجام دهد و چگونه کار می کند؟

فهرست مطالب

مای‌جَر چیست، چه کاری می تواند برای شما انجام دهد و چگونه کار می کند؟

فهرست مطالب

مای‌جَر چیست؟

مای‌جَر اولین ابزار ضبط رفتار کاربر یا همان session recording کاملاً بومی است که به شما تمام حرکات کاربران در وبسایتتان را در قالب یک ویدئو نشان می دهد. کجا کلیک کرده اند، کجا حرکت کرده اند، تا کجا اسکرول کرده اند و به کدام قسمت علاقه مند یا بی توجه بوده اند.تصور کنید دوربینی در وبسایتتان نصب شود تا تمام فعل و انفعالات کاربران را ضبط و پخش کند.

میخواهیم با یک مثال ساده به اهمیت استفاده از مای‌جَر پی ببریم.

اگر تابحال از ابزارهای مشابه گوگل آنالیتیکس در وبسایتتان استفاده کرده باشید، قطعا با اصطلاح نرخ تبدیل آشنایی دارید(نرخ تبدیل، نسبت تعداد تبدیل‌ها(سفرهای موفق کاربران) به تعداد کل بازدیدکنندگان سایت است). شما می‌توانید با توجه به هدف کسب و کارتان، هر عملیاتی که مایلید کاربرانتان به آن بپردازند را بعنوان تبدیل یا سفر موفق در نظر بگیرید. (عملیات خرید، عملیات تکمیل فرم، … )

حال یک وبسایت فروشگاهی را در نظر بگیرید که برای مثال در ماه گذشته 500 بازدیدکننده داشته و 50 نفر از آن ها اقدام به خرید کرده‌اند، گوگل آنالیتیکس عدد 10 را بعنوان نرخ تبدیل نشان میدهد. آیا میدانیم دلیل این عدد چیست؟ 500 کاربر به هر دلیلی از این وبسایت بازدید نموده اند، چه اتفاقی در سفر هرکدام از این بازدیدکنندگان رخ داده تا 50 نفرشان راضی به تکمیل عملیات خرید و 450 نفر منصرف شده‌اند؟ بخاطر داشته باشید که هیچ خریدی، حتی خریدهای هیجانی، بی دلیل یا اتفاقی رخ نداده‌ است. همیشه انگیزه‌ای در مشتری وجود داشته که فروشنده و یا بستر فروش یا تبلیغاتی توانسته آن را شناسایی و تقویت کند. دررابطه با کسب و کارهای اینترنتی، فروشنده و بستر فروش در وبسایت تعریف می‌شوند، بنابراین ما بدنبال شناسایی رخدادهایی در مسیر بازدیدکننده حین پیمایش صفحات وبسایت هستیم، که منجر به تقویت یا تضعیف این انگیزه شده‌اند.

چطور می‌توانیم این اتفاقات را شناسایی کنیم؟

فقط دو راه وجود دارد:

  1. با توجه به متریک های موجود حدس بزنیم.
  2. سفر بازدیدکنندگان را مشاهده کنیم.

بی تردید در روش اول درصد خطای بالایی وجود دارد. فراموش نکنید نگاه شما به کسب و کارتان با نگاه بازدیدکننده بسیار متفاوت است، زیرا شما مدت زمان زیادی را صرف بررسی و آماده سازی محصول خود نموده‌اید ولی بازدیدکننده فقط برای رفع یک نیاز(مادی، جسمی، روحی و …) به کسب و کار شما رجوع کرده است، بنابراین پس زمینه‌ی ذهن شما با پس زمینه‌ی ذهن کاربر در مشاهده‌ی وبسایت یا محصولتان تفاوت زیادی دارد. از سویی دیگر، ایجاد هر تغییر یا اصلاح در وبسایتتان نیازمند هزینه های پولی، زمانی و انسانی می‌باشد، در نتیجه آزمون و خطا از روی حدس و گمان می‌تواند برروی کسب و کار شما تاثیرات منفی بگذارد.

و اما روش دوم، یعنی مشاهده ی سفر بازدیدکنندگان:

اگر می‌توانستیم یک دوربین در وبسایتمان نصب کرده تا تک تک لحظات حضور هرکاربر در وبسایتمان را ضبط و بطورجداگانه برایمان پخش کند، می‌دیدیم که هر کاربر کجا کلیک یا تب انجام داده، تا کدام قسمت صفحه اسکرول کرده، جذب مشاهده یا مطالعه کدام محتوا شده، کجا با ارور یا حفره در سیستم مواجه شده و از همه مهمتر، کجا منصرف شده است؟

مای‌جَر برای شما این امکان را فراهم آورده است. شما با نصب اسکریپت مای‌جَر در وبسایتتان می‌توانید تمام مسیر هر کاربر را در قالب یک ویدئو مشاهده نمایید.با استفاده از مای‌جَر می‌توانید سفر هر بازدیدکننده از لحظه‌ی ورود تا انتها را با جزئیات، در ویدئوها ببینید. با دیدن ویدئوها می‌توانید دلایل اصلی حضور یا خروج هر بازدیدکننده را بخوبی بیابید تا با انجام اصلاحات یا تغییرات اثربخش، هم ترافیک وبسایتتان را بهینه کرده و هم از هزینه های پولی و زمانی و انسانی جهت تغییرات و اصلاحات غیرضروری به طور قابل توجهی بکاهید.

شما حتی می‌توانید با مشاهده‌ی ویدئوهای سفر بازدیدکنندگان جذب شده از کمپین‌های تبلیغاتی، به ارزیابی و شناسایی بهترین بسترهای تبلیغاتی پرداخته و حتی ربات ها را از بازدیدکنندگان واقعی تمایز دهید.

درواقع مای‌جَر مکمل داده‌ها و اطلاعاتی است که از محصولات سنتی و ابزارهای تجزیه و تحلیل وب مانند Google Analytics یا Mixpanel به دست می آورید تا بتوانید بهترین راه‌کارها برای ارتقا و بهبود وبسایتتان را در کمترین زمان بدست آورید.

دیدگاه شما چیست؟

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها